Seilfasong - hva er ideell fasong

Når vi snakker seil med kunder, går det veldig ofte på duk og skjæring, synlige parametere som er lette å diskutere. Vanskeligere er det å snakke om seilets fasong og hva som er det ideelle.

Men først litt teori. Vinden ser storseil og forseil som en vinge med en spalte, veldig likt en fly-vinge med flapsen ute. I lite vind, forsøker å skape er størst mulig trykkforskjell på lo og le side av seilene. Det gjør vi ved å gi seilene, mye bus med en trang spalte. Problemet oppstår når vi får for mye bus, for da mister vi laminær strøm over vingen og mesteparten avtrykkforskjellen forsvinner brått. I mer vind, når vi har nok kraft, eller er i ferd med å få mer enn vi trenger, prøver vi å beholde mest mulig av fremdriftskreftene (driving force) og redusere kreftene som gir mest sideveiskraft (heeling force) og de som holder igjen båten (drag).

Dette er lettere sagt enn gjort. Vi bytter gjerne forseil opp gjennom vindregistret. Storseilet er det verre med, der må vi slite med det samme. Til gjengjeld står storseilet på en mast vi får bøyd «riktig» vei slik at det kan bli flatere.

Hva er så ideell fasong?


Nei, det er ikke så lett å besvare. Veldig mange faktorer påvirker hva som er det ideelle. La meg nevne noen:

·        Av båtens egenskaper kan jeg nevne, vekt, våtflate, stivhet, plassering av skjøtepunkter, mulighetene for enkel justering avtrimmemulighetene,

·        Av seilenes egenskaper kan jeg nevne; dukvekt,dukens stabilitet, seilenes høyde i forhold til bredde og hvor omfattendegarderobe vi får bygge.

·        Av riggens egenskaper; mastas stivhet, riggenstrimbarhet, muligheten til å justere stramming av forstaget, lengdesalingshorn,

·        Til slutt har også mannskapets kunnskapsnivå endel å si. De beste seilerne er mer dynamiske og aktive i sin trimming og kansåledes seile fortere og høyere med flatere seil.

Alle disse variabler gjør at å bygge gode seil til alle båter er meget krevende. Den erkjennelsen er grunnen til at With Marine har valgt å samarbeide med den seilmakerkjeden med mest kunnskap, North Sails.

Alle seil fra North Sails tegnes individuelt i henhold til de parametere vi her har nevnt. Et viktig ledd i dette arbeidet blir da å sammenligne den konstruerte fasong med den virkelige fasong (designed shape vs flying shape) og så studere dette i lys av praktisk erfaring.

SailScan

Her bruker vi da et verktøy som skanner bilder av seil og setter tall på alle viktige parametere.

På et Grand Prix nivå, brukes dette utstrakt for å utvikle seilene videre og et nyttig verktøy i dialog mellom båtens trimmere og North Sails.

3Di RAW storseil

Til regatta på nasjonalt nivå, bruker vi dette verktøyet for effektivt å kunne bistå seilerne i utviklingen av trim og den enkelte båts fart. Selvfølgelig bruker vi også dette til turseileren som er ute etter en velseilende og komfortabel båt.

Vi i With Marine har alltid vært opptatt av å bistå våre kunder med å få mest mulig seilglede ut av sin båt og sine seil.

Vær velkommen til å sende inn dine bilder og spørsmål!