Riggservice - forleng levetiden og øk seilgleden!

Jesper og riggteamet hos With Marine er inne i sluttfasen av en meget hektisk og morsom sesong.  I denne artikkelen tar Jesper oss gjennom noe av det de jobber med nå i høst og hvilke oppgraderinger du som båteier kan spare penger på å få utført i lavsesong. Som båteier skal du vite at vi fortsatt har kapasitet hvis du trenger en gjennomgang av rigg og dekksutstyr.

Kulden kommer krypende og seilsesongen byner komme til sitt slutt. Vinteren er en perfekt tid til å få se over og oppgradere riggen innfør neste sesong. Vi har satt opp en liste hva man bør sjekke og utbedre på ulike typer av båter og prosjekter.

Det som i de fleste fallene trenger å utbedres i løpet av vinteren er:

  • Stående rigg (vant)
  • Vantfester
  • Salingshorn og braketter
  • Rullesystem
  • Bom og kickbeslag
  • Anti korrosjons-behandling mast og bom
  • Kabler til mastetopp
  • Løpende rigg (fall)

Vi har fortsatt kapasitet hvis du trenger en gjennomgang av rigg og dekksutstyr.

80 talls båter (Scanmar, Omega, Comfortina etc)

Disse båtene er veldig vanlige og du ser dem i alle havner i Norge. Kvalitet på skrov og mast er god. Som regel så finner vi eldre Selden og Isomat master på de fleste av båtene. Mastene er solide og gode, men trenger som alt annet vedlikehold over tid. Kjente skader er sprekker i og omkring salingshornbraketter, falbokser, dekksgjennomføringen. På grunn av riggens alder så må den stående riggen (vant og stag) skiftes i sin helhet.

Skadet bombeslag

Cruisingbåter fra 2000 tallet (Bavaria, Jeanneau, Beneteau etc)

Det ble levert en stor mengde båter på 2000 tallet. Her finner vi master fra produsenter som Selden, Sparcraft og Z-spars. De ulike mastene krever forskjellige vurdering når det kommer til slitedeler og kritiske områder på masten. Våre riggere har nødvendig erfaring i å avdekke feil før de får utviklet seg til alvorlige skader som i verste fall kan medføre mastehaveri. Vi ser spesielt etter etter ujevnheter og sprekker rundt salingshorn brakett og vantfester.


Brekk ved salingshornbrakett

Performance / cruiser (J-boats, X-yachts, Arcona)

Vi ser en sterk tradisjon av å konkurranseseile på både klubb og nasjonal nivå. Her kombinerer man konkurranse med tur seiling i stor grad. Hva gjelder den stående riggen så ser vi i større grad rod eller dyform wire som et alternativ til vanlig 1x19 wire. Når det kommer til rod rigg så trenger denne å ses over med jevnlige intervaller. Vi kontrollerer stukingen, i noe fall så stuker man roden på nytt alternativt at den byttes ut i sin helhet. Båtene og dens rigg og utstyr er av generell meget høy kvalitet men de brukes også veldig aktivt så jevnlig sjekk og vedlikehold blir viktig.

Rigger Mateusz Emeschajmer i vår verksted i Leangbukta
Sprekk i rod

Racingbåter / offshore performance cruiser

På disse båtene finner man i mange fall en karbonmast med rod eller PBO som stående rigg. Mast, stående og løpende rigg samt dekksutstyr blir utsatt for ekstreme krefter og alt er optimalisert i forhold til vekt og styrke. Det er avgjørende for funksjonaliteten at utstyret er i topp stand noe som krever hyppig fornyelse og oppgraderinger. For eksempel er det ikke uvanlig at skjøter og fall byttes årlig. With Marine har de beste spesialistene på området som sikrer riktig dimensjonering, tilpasning og spleising. Vår kompetanse er blitt så anerkjent at regattasyndikater utenfor Norge nå etterspør våre tjenester. Vår leverandør av tauverk Gottifredi Maffioli representerer det beste på markedet i dag.

Karbonmaster, bommer og spinnakerbommer er ofte lakkerte med transparent UV bestandig lakk. Over år forringes lakken av UV eller normal slitasje fra bruk. Her trenger man å ta ned riggen for å få gjort grunnarbeid og lakkering i verksted i løpet av vinteren.

Våre riggere Eirik Hole og Noel Sharp lakkerer kullfibermast vinteren 2018/2019